הסל שלי (

0

)

העגלה שלך ריקה.

בואו למצוא את השטיח המושלם עבורכם!

לשטיחים במבצע 🔥
הדמיה בבית שלך
הדמיה בבית שלך

מהן טכניקות האריגה הנפוצות בעולם השטיחים?

13/02/2022

תחום השטיחים הוא עולם ומלואו ברמת ההיסטוריה המפוארת, והשפע העצום של סוגי שטיחים המוצעים לקהל הרחב. הם מגיעים בשלל טקסטורות, צבעים, גדלים, הרכב חומרים ותכונות ייחודיות – כאשר כל אחד יכול למצוא שטיח שקולע לטעמו האישי ומתאים לשגרת חייו. כך למשל שטיחי קילים שונים בצורה מהותית מחלוקי נחל מבחינת המרקם, הרגלי התחזוקה והאווירה שהם יוצרים בחלל שהם מכבדים בנוכחותם. הסיבה המרכזית להבדלים האסתטיים והפרקטיים בין סוגי השטיחים השונים, היא שיטת האריגה שבה מייצרים אותם. אנחנו בצמר שטיחים יפים כאן כדי להכיר לכם כמה מהטכניקות הידועות ביותר.

אריגה שטוחה 

שיטת אריגה זו התפתחה במקומות רבים ברחבי העולם, החל מהמזרח התיכון ועד דרום מערב אמריקה. הרעיון הוא שזירת חוטי הערב לתוך חוטי השתי ללא שימוש בקשירות, כאשר המלאכה נעשית בעזרת סלילים ונול. ראשית יצרן השטיחים מותח את החוטים מסלילי העץ או המתכת עם גלגל הטוויה, לאחר מכן מניח אותם בנול, ובאמצעות פדלים מיוחדים לרגליים מעלה ומוריד את חוטי השתי כדי למזג אותם עם חוטי הערב, ואז מהדק עם חלק שנקרא בוכייר (סירה) כך שבסוף התהליך נוצר שטיח ששני צדדיו זהים. 

וו שטיחים

בשונה מטכניקת האריגה השטוחה שמייצרת את השטיח באמצעות מיזוג החוטים, כאן יש חלוקה מובהקת לבסיס ופני השטח. המטרה היא לשלוף את הטקסטורה מהבסיס, אל קדמת השטיח באמצעות וו מיוחד דמוי קרס. בשלב הראשון לוקחים בד עם דוגמה מוכנה מראש, ולמעשה עוברים עליה עם ה- וו וחומר הגלם הנבחר, למשל כותנה או צמר. פעולת השליפה יוצרת מהחוטים לולאות עבות וצפופות בעלות נפח וגובה כך שהמוצר הסופי הוא שטיח בעל מרקם ייחודי ומראה תלת מימדי. שיטת אריגה זו נחשבת לפשוטה יחסית לביצוע ולכן השטיחים שמיוצרים כך נוטים להיות זולים יותר מאשר אלו שנעשים בטכניקות אחרות בעבודת יד.

אקדח טוויה 

בדומה למתודה עם ה-וו, גם כאן יש בד בסיס נתון שעליו יוצרים את הטקסטורה של השטיח, רק שהפעם משתמשים באקדח מיוחד שמחברים אליו את החוט ואותו טווים במקומות הרצויים על פני השטח, הרעיון הוא להשתמש בבד הבסיס כקנבס. מתחילים בכך שמניחים את הבד על מסגרת עץ או מתכת כך שיהיה מתוח, ואז בעזרת חתיכת בד אחרת מטמיעים בו את קווי המתאר של הדוגמה הרצויה, באופן שמזכיר קצת קעקוע מים. בשלב הבא שוזרים עם האקדח את החוטים עד שפני השטיח מכוסים לגמרי, ולבסוף גוזרים את השאריות כדי ליצור מרקם אחיד. 

אריגה במכונה 

המכונות מאפשרות לפשט ולזרז תהליכי אריגה ארוכים ומורכבים, להכין את השטיחים בחלקיק מהזמן שלוקח בעבודת יד, בכל שיטת אריגה, צבע, גודל וסגנון לפי דרישה. כך ניתן לספק שטיחים בקנה מידה תעשייתי, בקצב מסחרר, לקהל הרחב. שטיחים המיוצרים בעזרת מכונה לרוב מורכבים מסיבים סינטטיים כמו ניילון או פוליאסטר, בניגוד לשטיחים שמכינים בעבודת יד בעזרת חומרים טבעיים כמו פשתן, כותנה, משי או קש, אך בשל העבודה המדויקת לעיתים קשה להבחין בהבדל מבחינת האיכות, האסתטיקה והמרקם. 

טכניקת הקשירות

שיטת אריגה עתיקה זו התפתחה במרכז אסיה לפני כאלף שנה ושימשה את יצרני השטיחים לאורך ההיסטוריה בהכנת שטיחים מסורתיים מסוגים שונים, וביניהם אפגניים, פרסים או שטיחי קשמיר. טווית שטיח בשיטת הקשירות היא עבודה סיזיפית ששמורה ליצרני השטיחים בעלי המיומנויות הגבוהות ביותר. מחלקים את חומר הגלם, לרוב צמר, כותנה או משי – לחוטי שתי וחוטי ערב כאשר נדרש להכין את בסיס השטיח ועל גבו את הדוגמה – בעזרת הקשרים. מניחים את חוטי השתי על גבי הנול בצורה אנכית, ובהם שוזרים את חוטי הערב בצורה אופקית. עובדים על כל טור של חוטי שתי בנפרד מלמטה – למעלה, קושרים וחותכים בזהירות רבה את השאריות. כל שטיח כזה עשוי להכיל אלפי קשרים. 

שיטות האריגה השונות הן אלו שמעניקות לשטיח את סממני ההיכר המובהקים שלו, האסתטיים והפרקטיים גם יחד. לכן כאשר מתכננים לרענן את המרחב הביתי או סביבת העבודה, עם שטיח איכותי, ייחודי ומרשים מבית צמר שטיחים יפים, זהו פרמטר שכדאי להתחשב בו על מנת לבצע רכישה חכמה ובטוחה שמותאמת בצורה מדויקת לצרכים שלכם.

×