הסל שלי (

0

)

העגלה שלך ריקה.

בואו למצוא את השטיח המושלם עבורכם!

לשטיחים במבצע 🔥
הדמיה בבית שלך
הדמיה בבית שלך

שטיחים באריגה שטוחה – מהו סוד הקסם שלהם?

09/02/2022

תרבויות רבות ברחבי העולם יצרו שטיחים בשיטת אריגה שטוחה במשך מאות ולעיתים אלפי שנים, כאשר לכל תרבות היו הטקסטורות המזוהות איתה. כך למשל השטיחים תוצרת דרום-מערב אמריקה מאופיינים בצבעים בהירים, דוגמאות גיאומטריות, בעוד השטיחים האפגניים מזוהים עם טקסטורות עדינות של פרחים בגוונים של אדום וחום אפור. הם מלווים אותנו כבר זמן רב, אך מה הם שטיחים באריגה שטוחה ומה מבדיל אותם מסוגי שטיחים אחרים?

לומדים את השיטה

בשונה משטיחים אחרים, תהליך יצירתו של שטיח באריגה שטוחה לא כולל קשירה של חומרי הגלם זה בזה על מנת ליצור את פני השטיח. אריגה שטוחה מתבצעת בכך שמלפפים את חומר הגלם על סלילים וטווים אותו עד שהסיבים יוצרים את בסיס השטיח, ובו שוזרים את גב השטיח, אותו אורגים באמצעות הנול, כך שבתום תהליך הייצור מתקבל שטיח שהוא למעשה דו צדדי, אשר הדפוס שלו ממוקם על גב השטיח ובסיסו גם יחד. מרבית השטיחים המיוצרים בשיטה זו מבוססים על צמר בשל היותו עמיד ונוח לעבודה, אם כי ניתן למצוא שטיחים שהסיבים שלהם עשויים ממשי גולמי, פשתן או כותנה.

שטיחים ורסטיליים

שטיחים באריגה שטוחה הם דקים יותר משטיחים שנוצרים בשיטות קשירה שונות, מה שהופך אותם לנוחים לשימוש במגוון דרכים. ולכן תרבויות שונות ברחבי העולם השתמשו בהם באספקטים רבים של חיי היום-יום שלהם, שטיחי קילים, אובוסון, סומאק וגובלן שירתו אותם במשך מאות שנים כפריטים דקורטיביים לקירות הבית, אוכפים לסוסים, שמיכות, שטיחי תפילה, פריטי לבוש, מקור הכנסה – יצרני שטיחים מכרו אותם בשווקים, בכיכרות העיר ונמלים, וכאמצעי בידוד חום וקור מרצפת הבית שהעניק נוחות ורכות לכפות הרגליים. יתר על כן, בתרבויות מסוימות השטיח היה סמל סטטוס – משפחה שהיה לה שטיח בבית הייתה שייכת למעמד גבוה. 

רלוונטיים יותר מאי פעם

מדינות רבות במזרח התיכון מתפארות במסורת ארוכת שנים של יצירת שטיחי אריגה שטוחה, כך שיש מחוזות מסוימים שבהם עדיין אורגים שטיחים מסורתיים בעבודת יד, בדיוק כמו שעשו לפני אלפי שנים, עם אותן הדוגמאות הייחודיות. אך מנגד ישנם גם יצרני שטיחים שעברו לשיטות מודרניות יותר, וכעת הם משתמשים בנול מכני שמאיץ את תהליך הפקת השטיחים ומאפשר לייצר אותם בקנה מידה תעשייתי, כך שטיחי אריגה שטוחה הופכים ליותר נגישים לציבור הרחב.  

שטיחים באריגה שטוחה שימושו את האנושות במשך אלפי שנים בשלל צרכים ושימושים  בשל שיטת הייצור הייחודית שלהם, שהפכה אותם לקלילים, דקים, עמידים, רכים ונוחים. לכן תפקדו בתרבויות רבות כעזרים לתפילה, כמקור פרנסה בשווקים בכיכר העיר, מלבושים ועוד רבים. הם היו ונותרו פריטים מבוקשים ואהובים במיוחד אשר מקשטים ביופיים ואיכותם בתים רבים, ונראה שהם כאן כדי להישאר לעוד אלפי שנים נוספות.

×